We współczesnych, nowoczesnych samochodach jednostki napędowe generują coraz wyższe momenty obrotowe w dolnych zakresach i spowodowało to wprowadzenie dwumasowych kół zamachowych. Jest to bardzo istotny element, który spełnia kilka ważnych zadań, a do tego jest dość podatny na uszkodzenia w przypadku złej eksploatacji lub serwisowania.

Główne zadania dwumasowych kół zamachowych

Koło dwumasowe to element odgrywający rolę nośnika energii, który jest potrzebny do wykonywania suwów pomocniczych silnika. Energia jest dostarczana do suwu pracy. W suwie sprężania notowana jest dość spora utrata energii, a koło zamachowe dwumasowe chroni przed wytracaniem prędkości obrotowej jednostki napędowej i zwiększa w ten sposób płynność pracy silnika.

Warto dodać, że koło dwumasowe odpowiada za tłumienie drgań skrętnych w układzie napędowym, które są generowane podczas pracy silnika, a także zmniejsza gwałtowny poziom wzrostu momentu obrotowego. W nowych samochodach stosowane są lekkie koła, które nie stanowią dużych obciążeń dla jednostek napędowych.

Oczywiście koło dwumasowe potrafi wyeliminować drgania na niskich obrotach silnika, a także redukuje szarpnięcia w momencie załączania sprzęgła. Przekłada się to na zwiększenie żywotności skrzyni biegów, jej synchronizatorów i innych podzespołów. Nic więc dziwnego, że element ten znajduje szerokie zastosowanie w branży motoryzacyjnej. Oprócz eliminacji drgań, zmniejsza on opóźnienie podczas dodawania gazu. Warto dodać, że element ten jest dość awaryjny, a w przypadku uszkodzenia, konieczna jest jego wymiana.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *